Coronaviruset: Guds dom eller en påminnelse om Hans nåd?

• By Christina
  • 20 mars, 2020
  • Kommentarer inaktiverade för Coronaviruset: Guds dom eller en påminnelse om Hans nåd?

Sedan coronaviruset bröt ut och började få spridning har en del inlägg dykt upp på sociala medier som på ett eller annat sätt förklarar viruset som Guds dom över människor på grund av deras synder. Att denna åsikt finns bland en del kristna, och i synnerhet ortodoxa kristna, är inte bara sorgligt utan säger även en hel del om vilken (felaktig) syn som råder vad gäller tron på Gud och vem Han är. Mot bakgrund av detta delar vi ett inlägg som förtydligar den ortodoxa synen på förhållandet mellan Gud och sjukdomar som coronavirus.

Det finns en del grundläggande övertygelser beträffande kyrkans tro som inte får rubbas när vi försöker begripa och förklara sjukdomar som coronaviruset (dvs covid-19) eller andra virus. (Glöm inte att covid-19 är ett bland massa virus. Det finns omkring 600 virus som attackerar oss ständigt och som alltså gör oss sjuka. Att covid-19 är så farligt just nu, speciellt för äldre, beror på att det är nytt för människan.) Tillbaka till saken: En grundläggande övertygelse i kyrkans tro är att Gud inte skickar sjukdomar över människor som någon slags dom över deras synder. Jag repeterar: SJUKDOMAR är INTE GUDS DOM över människors SYNDER.

Vad är sjukdomar då? Det är en påminnelse om vem människan är, eller snarare om vem hon blev när hon föll från Guds nåd. Vi har alla hört om Adam och Eva i Paradiset, vilka Gud hade skapat till sin egen avbild, och som han hade iklätt i en härlighet. Vi vet alla hur det gick med Adam och Eva i Paradiset, alltså med människan: i sin svaghet vände hon bort från Guds nåd och föll offer för dödens makt. Av sin vilja överlämnade människan sig till dödens land, alltså till ett tillstånd som i slutändan ledde henne till död och elände. Människan föll ner, eller bort, från Guds nåd, av sin egen vilja, och slutade upp i dödens händer. Så blev människan dödlig och underkastad bland annat sjukdomar. Människans sjuka tillstånd är alltså inget som Gud orsakar utan något som beror på att människan föll bort från Guds nåd.
Det är värt att nämna att just nu, under fyrtio-dagars fastan, påminner kyrkan oss, vecka efter vecka i sina liturgiska böner, att Kristus, vår Gud, är vår läkare! Kyrkan säger inte att Kristus gör oss sjuka! Utan Kyrkan säger att Kristus helar oss från våra sjukdomar! Hur kan någon då överhuvudtaget komma på tanken att Gud skickar sjukdomar över oss, oavsett om vi syndar eller inte! Kom inte Kristus för att kalla på syndare och hela dem? Menar du nu att Kristus kom för att döma syndare genom att göra dem sjuka? Vilken Gud tror du på?

Som sagt, sjukdomar är varken Guds dom över någon, varken syndare eller helgon, eller något som Gud skickar på oss! Utan sjukdomar är ett ”naturligt” tillstånd i den fallna mänskligheten. Och dessa sjukdomar leder inte alltid men ibland till död. Visst kan Gud ta bort alla sjukdomar, och det kommer han att göra i det eviga livet, men att sjukdomar finns kvar i detta liv beror på att så länge vi lever här så lever vi i den fallna världen eller i den fallna mänsklighetens grundvillkor, där sjukdomar alltid funnits och kommer att förbli. Men vad leder sjukdomar som värst till? Döden… Men just denna, alltså döden, tog Gud död på när han blev människa och steg upp på korset! Varför kallas Kristus död för en livgivande död, om inte för att lära oss att i Kristus har döden förvandlats till liv! Med andra ord: kristna, som alltså är förenade med Kristus, har fått ta emot löftet om liv. För kristna är döden alltså inte slutet på livet utan en dörr från detta liv till nästa. Kristus predikade inte bara om detta, utan han visade oss detta i egen person. Kristus dog men besegrade döden genom att uppstå. Genom sin uppståndelse förlänade Kristus odödligt liv till var och en som vill förena sig med honom. Denna förening kan omöjligt upplösas. Den som är förenad med Kristus är immun mot döden i bemärkelsen att även när döden kommer så träder vi in i den bara för att gå igenom den till livet!

Sjukdomar i detta liv finns kvar, även bland kristna, inte för att sjukdomar är Guds dom eller tecken på att vi inte är bra människor, utan sjukdomar är en påminnelse om Guds nåd, eftersom sjukdomar påminner oss om döden som Kristus i sin kärlek besegrade!
När kristna står i en sjukdom så säger vi: ”Sjukdom, ja, det är vad den fallna människan är underkastad, men i Kristus, i honom som har segrat över döden och upprest människan, så förblir sjukdomen en påminnelse om Kristus stora nåd! Tack Kristus för att du tog på dig döden, dödade den, och gav oss livet och hoppet om livet för alltid! Sjukdomen, tack för att du finns, för att du påminner mig om källan till min lycka och meningen med mitt liv: Den korsfäste Kristus som jag lovprisar och tackar, nu, alltid och i evighet!”

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather
Categories: Reflektioner