Reflektion kring skärtorsdagen

• By Christina
  • 25 april, 2019
  • Kommentarer inaktiverade för Reflektion kring skärtorsdagen

”Gud gjorde människan enkel och rak, men hon hittar på alla möjliga konster.” (Pred 7:30)

Idag är dagen då hela mänskligheten borde glädja sig eftersom Jesus, han som är Herre och Gud gjorde sig till en tjänare genom att ”han reste sig från bordet, lade av sig manteln och tog en linneduk och band den om sig. Sedan hällde han vatten i ett fat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med linneduken som han hade bundit om sig.” (Joh ‭13:4-5‬)

Men varför? Jo, för att få människan att bli enkel och rak igen; tillståndet han skapades i.

Adams fötter hittade på alla möjliga konster och istället för att ta sig till livets träd så tog de sig till kunskapens träd. Istället för att vandra på ljusets väg så vandrade de på mörkrets väg och istället för att följa Jesus så följde de satan. Det innebar alltså död istället för liv. Eftersom Adam inte längre var enkel och rak så har detta orsakat att jag och du kan hitta på alla möjliga konster!

Alltså, genom denna ödmjuka handling som vår Herre utförde (fottvättningen av lärjungarna) så har vår väg åter blivit enkel och rak eftersom det inte längre är Adams väg vi följer – det vill säga vägen till trädet som innebar död – utan nu följer vi Jesu väg som tar oss till korset, det nya trädet som frambringar LIV! Något som Adam inte kunde eftersom satan hade förgiftat hans fötter.

Var inte övermodig likt Petrus som vägrade att bli tvättad av Jesus eftersom du kommer att få samma svar som han fick: ”Om jag inte tvättar dig, har du ingen del i mig.” (Joh 13:8). Tvättar du inte bort giftet från fötterna kommer du aldrig finna vägen till korsets träd, som är den enda vägen till livet. Du kommer att istället fortsätta vandra på Adams väg, det vill säga vägen som leder till fördärvet!

Men hur ska du renas? Och kan du renas av egen kraft? Nej! Annars hade Adam tagit denna utväg! Kristus kom med KYRKAN för att få dig att bli ren. Därför kommer en uppmaning här: Ta dig till kyrkan och tvätta dig ren, låt dig bli enkel och rak igen. Låt fötterna renas så att du kan vandra på den heliga och gudomliga vägen som vandrades av vår Herre själv.

Korsets väg kan endast vandras av den som är enkel ock rak. Salig är den människan som tar sig till kyrkan och låter sig bli tvättad av Herren själv.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather