Vad gav Jesus oss under stilla veckan och vad kan vi ge Jesus under stilla veckan?

  • By Christina
  • 10 april, 2017
  • Kommentarer inaktiverade för Vad gav Jesus oss under stilla veckan och vad kan vi ge Jesus under stilla veckan?

Jesus gav oss allt denna vecka. Han överöste oss med sina gåvor.
Denna vecka är värdefull och rik.. Följ med i texten och låt dig berikas.

Första gåvan: Han lovade frid. “Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er. Jag ger er in­te det som värl­den ger.” En frid, inte från jorden utan från himlen. En obeskrivlig frid. En frid som inte gör er modlösa. “Min frid ger jag er. Känn ingen oro och tappa inte hoppet.”

Herren har givit oss sin egen frid. En dyrbar gåva. Låt oss fråga oss själva om vi har nyttjat denna gåva..

Andra gåvan: Han lovade den Helige Anden- den Helige Andens löfte. Herren säger till oss var inte oroliga, varför oroar ni er? Min ande kommer jag sända er och den kommer vara med er och i er, Den kommer fylla er med glädje.

Tredje gåvan: Hans kropp och blod. Herren talade många gånger om det här med sina lärjungar men de förstod det inte förrän det blev uppenbart för dem. Herren vill att vi ska veta det här: Vi är värdefulla för honom och därför lämnar han kvar sin kropp och blod åt oss. Vägen till himmelriket är genom Herrens kropp och blod.

Fjärde gåvan: Himmelrikets mysterier. Herren talade tidigare mycket i liknelser men under denna vecka började han tala till dem som vänner, så att de skulle förstå vad han sade. Under denna vecka är kyrkan i brudgummens famn, nära Kristus hjärta där han uppenbarar hemligheter. Jesus lära under stilla veckan stärkte lärjungarna enormt. Den förberedde dem för korsfästelsen och uppståndelsen.

Femte gåvan: Förlåtelsen. När Jesus själv tvättar fötterna innebär det att han är öppen att förlåta oavsett det man syndat, och att han förmår rena oss helt. Så den här veckan, oavsett vad du har gjort och oavsett hur du rört till det, om du kommer till Herren och ber om förlåtelse så kommer Herren att tvätta dina fötter, alltså förlåta dig. En gåva. Han tvättar det förgångna och allt. Allt det lägger han sedan på korset. Obegränsad förlåtelse.

Sjätte gåvan: Korset. Han kom till jorden och korsfästes för vår skull. Han valde det svåraste sättet för att visa oss hur dyrbara vi är för honom. Bara det att du tecknar korset vet du med dig hur dyrbar du är för Herren. Herren friköpte dig med sitt blod. Ditt pris är Jesus blod.

Veckan avslutas med den finaste nyheten för hela skapelsen!

Sjunde gåvan: Dödens död. Ingen död existerar längre. Döden är inte skrämmande längre för att det finns en uppståndelse.

Herren gav oss alltså sin ande, sin kropp, sina ord, sin förlåtelse, sin frid, uppståndelse, seger och glädje. Evig glädje! Ingen sorg finns mer.
Låt oss därför vara mottagliga för dessa gåvor.

Hur svarar vi Jesus denna vecka?

  1. Var alltid tacksam, oavsett! Sluta aldrig tacka Gud.
  2. Säg till Herren; jag ska inte lämna dig. Närma dig Herren. Precis som Jungfru Maria och lärjungen Johannes. De lämnade inte Jesus.
  3. Dela med dig. Upplev kärlek genom detta.
  4. Förlåt! Ha inget emot någon.. Om du förstår korset och närmar dig den då kommer du kunna förlåta.
  5. Ånger och omvändelse. Om vi inte omvänder oss och ångrar våra synder då har vi gått miste om allt det Jesus gjort för oss. Synden skiljer oss från Gud. Det räcker inte med att bara ha känslor. Du måste göra ett val att omvända dig. Lova honom att inte begå samma synd igen. Riktig omvändelse glädjer Herren.
  6. Ha vilja att genomföra Guds bud. “Ge mig det bjuder och bjud mig det du vill.”

Må Kristi frid alltid regera i våra hjärtan!

(Föreläsning av Abona Daoud Lamei)

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather